fredag 24 januari 2014

Vikten av Yama I Yoga idag


 Yoga är en livsstil , som kan berika en utövares liv långt bortom det fysiska praktik tid i klasserna . Yoga främjar en fredlig samexistens med allt . Denna yogiska tänkesätt skapar en miljö att leva i harmoni , för att få bättre tillsammans med sig själv , såväl som med andra. Inom Yoga Sutras av Patanjali , är yama en viktig del av ett komplett liv . Yamas lära oss principer och värderingar , vilket lägger grunden för socialt beteende . Riktlinjerna för socialt beteende är den första delen av Patanjalis Raja Yoga . Yamas är en referens för att leva en livsstil som är i fullständig harmoni med världen omkring oss .

Filosofin i Raja Yoga är tidlös . Det samma kan sägas om någon komponent i Patalanji s Yoga Sutras . Man tror att Patanjali samman yamas från Lord Mahavir s , " Fem stora löften . " De fem stora löften , eller yama , är i själva verket , universella moral , som för närvarande är hedrad av religioner och regeringar runt om i världen .

 Ahimsa

Den första yama kallas " Ahimsa ", som innefattar icke - våld i tankar , ord och handling och jämförs ofta med budet : " . Du skall icke dräpa " Det finns en slående likhet , men ahimsa är medkänsla för alla varelser . Nivåer av medkänsla kan utövas på många sätt , men Yoga utövare bör inse att hedra sig själv , i en fysisk praktiken skulle vara att undvika att tvinga . När vi betraktar ahimsa utanför mattan , är det en livsstil som bygger på att vara en bra levande exempel på Yoga .

 Satya

Den andra yama är känd som " Satya . " Sataya är ärlighet mot andra och dessutom till sig själv . Att leva ett liv av bedrägeri kan vara mycket komplicerad . Fråga bara någon som har exponerats offentligt om bördan av skuld. Även om det kanske inte är lätt , är ärlighet den enklaste val att göra.

 Asteya

Den tredje yama är känd som " Asteya . " Många jämför den med budet , "Du skall inte stjäla . " Århundraden passera och det finns nya sätt att ta från andra, samtidigt som motiverar det . Oavsett tid , plats , religion eller filosofi , för att ta något , som inte är frivilligt , är en form av stöld .

 Brahmacharya

Den fjärde yama kallas " Brahmacharya ", som ber om måttlighet i allt , är mycket kontroversiellt . Vissa Yoga skolor behandlar denna Yama som en extrem asketism och avståndstagande från alla världsliga nöjen . Det är troligt att Lord Mahavir avsedd för detta yama tolkas på det sättet . Trots allt , gav han upp alla världsliga nöjen .

Dock är Yoga i sig en livsstil som utvecklas mot mitten av vägen . Det är naturligt för människor att dras till varandra , men vi måste alltid titta mot mitten vägen och känner i våra hjärtan vad som är rätt . Att göra det rätta är inte alltid vad andra skulle göra . Vi lever i en tid , när man lägger fram ett åtagande , kan ses som gammaldags . Ändå gör ett åtagande är det första steget mot att uppnå ett mål .

 Aparigraha

Den sista och femte yama , kallas " Aparigraha . " Det finns en del heta diskussioner i fråga om denna yama . Vissa yogalärare håller inte med denna Yama , eftersom det motsätter äga fastigheter . Men mer kosmopolitiska individer är yogalärare med familjer . Onödig anhopning av rikedom , och den överdrivna lojalitet mot ägodelar , är självdestruktiva . Det finns anledning till oro för att ägodelar kan distrahera modern Yoga utövare från att hitta de djupare aspekterna , som förekommer inom deras inre natur och att vara . Denna gripande för materiell rikedom kunde hålla den globala utvecklingen av yoga till stillastående . Ändå Yoga utövare är oftast givare och innovatörer . Yoga är i framkant av den gröna rörelsen . Modern yogiska filosofin har utvecklats på global nivå mot åtgärder av socialt ansvar , snarare än överdriven anhopning och avfall .

 Yama Igår, idag och i morgon

Vad är betydelsen av yama idag ? Maharishi Patanjali måste ha lagt mycket tanke i vilken lem han skulle nämna först . Vikten av Yama är primär och evig . Således yamas är tidlösa riktlinjer för det förflutna , nutid och framtid . Yamas är hedrade i våra lagar, religioner och filosofier . Var och en av oss har makten att tolka riktlinjerna i en mängd olika sätt , men vi vet i våra hjärtan vad som är rätt och vad som är fel .