Yoga handlar lika mycket om att öva utanför mattan som det är på .
Utforska de åtta delar av yoga kan hjälpa oss att leva ett lyckligare , friskare och mer meningsfullt liv .
De åtta delar av yoga , som kallas Ashtanga Yoga ( ashta betyder åtta och anga mening lem ) är tydligt definierade i Yoga Sutras av Patanjali som Yamas ( etiska discipliner ) , Niyamas ( själv ceremonier ) , Asana ( kroppshållning ) , Pranayama ( andningskontroll ) , Pratyhara ( förnuft tillbakadragande ) , Dharana ( koncentration ) , Dhyana ( meditation ) och Samadhi ( bliss ) .
Även här i väst flesta människor kommer till yoga genom den fysiska praktiken asana , den tredje delen av yoga , de åtta delar som anges en rätt väg att leva , och en som är i överensstämmelse med de naturliga lagarna i universum .
Detta är inte att säga att det är en lista på göra och inte göra , men mer kloka råd från en kultur som Veda ( kunskap ) sägs vara bland de äldsta heliga texter .
Även i allmänhet ges i denna ordning , det finns ingen definitiv sekvens för att träna armar och ben av yoga och den väg som är rätt och sant för en person kommer att vara den som uppenbarar sig .
Inom den första delen av yoga finns det fem yama som avser etiska discipliner och kan betraktas som vår inställning till vår miljö .
Läsa mellan raderna , dessa är inte alltför olikt till vad Bibeln lär oss om de tio budorden eller Buddha om den Ädla åttafaldiga vägen . Kärnan i alla stora läror bär ett enkelt budskap som är en av leva ett större och mer fridfullt liv som vårda för oss själva , andra och vår miljö .
Ahimsa , vilket innebär icke-våld , lär oss att vara snäll och kärleksfull mot oss själva och på så sätt vår vänlighet kommer att sträcka sig utåt till andra och allt levande . Detta är särskilt vanligt när det handlar om de mindre lyckligt lottade än oss själva .
Djupen på vilken ahimsa praktiseras beror på individuell tolkning . För en del , och definitivt min egen tolkning och övertygelse , ahimsa även omfattar att bli vegetarian eftersom handlingen att äta kött utgör skadar djur .
Satya betyder sanning , att vara sanningsenlig i alla våra tankar , muntlig och skriftlig kommunikation och åtgärder . När vi lever efter sanningen vi är i överensstämmelse med de naturliga universella lagar och därmed alla våra viljeakter kommer att uppfyllas .
Asteya betyder inte stjäla , att inte ta saker som inte tillhör oss . Samtidigt som detta inkluderar materiella saker som egendom eller ägodelar , sträcker den sig också till tanken , att inte vara avundsjuk på andra och önskar det som inte tillhör oss .
Brahmacharya innebär ansvarsfullt beteende , i enlighet med våra högsta sanningar .
Detta yama ofta tolkas som att avstå från sexuella handlingar . Men det är mer avsett att betyda måttlighet i alla åtgärder , sexuella eller på annat sätt .
Aparigraha : icke girighet , bara ta från en situation vad som är nödvändigt och lämpligt . Detta sträcker sig till många aspekter av våra liv , inklusive det vi äter , alltså , bara ta in vad vår kropp behöver snarare än vad som är önskvärt .
De fem niyamas är själv ceremonier eller vår attityd mot oss själva .
Saucha lär oss att hålla oss rena , både internt avseende en sund kropp och själ och externt om personlig hygien och renlighet av den miljö vi lever i.
Denna niyama uppmuntrar oss att söka renhet av kropp och själ .
Santosha betyder förnöjsamhet , att känna sig nöjd med vad vi har i alla aspekter av livet , från vårt arbete till våra tankar och aktiviteter . Om vi helt enkelt kan vara nöjda med det som är , snarare än att alltid fokusera på det som vi inte har vi tränar Santosha och genom acceptans av det som är kommer glädje .
Tapas betyder åtstramning , hålla kroppen frisk och sund , att uppmärksamma vad vi äter , våra vanor och hålla en rutin som är närande och vårda vår kropp, själ och ande på alla sätt .
Svadhyaya betyder självrannsakan , för att utforska sig själv genom lärande och reflektion med hjälp av referenstexter såsom Yoga SÅ « tras eller Bibeln och upprepa mantran .
Personlig tillväxt uppnås genom progressiv självutvärderingoch fortsatta studier .
Ishvarapranidhana betyder bokstavligen kapitulera för Gud eller gudomlighet , erbjuda våra tankar och handlingar till något större än oss själva . Att tro att vi är en del av en större helhet och erkänner allestädesnärvaro som är vår sanna källa .
Denna niyama handlar om att be om att våra handlingar vara visdom vägledas av Gud ( eller vilken term som är rätt och sant för dig ) och för att tjäna Gud utan tanke på belöning eller återgående rörelse .
De yamas och niyamas uppmuntrar oss att ta en utforskning av själv . Genom att observera våra handlingar och beteenden , kan vi lära oss mer om oss själva och hur vi interagerar och svara på andra och världen omkring oss .
Även om jag skulle vilja uppmuntra att studera dessa två delar i sin egen helhet , i min egen erfarenhet börjar de utvecklas naturligt .
När man börjar att träna yoga på mattan , blir yoga vävda , subtilt i början, i andra områden i våra liv .
Detta beror på att utövandet av yoga förenar dig med universella medvetandet ( Gud , gudomlig eller universell ande ) och så några negativa tankar och handlingar till ditt högre jag , vilket naturligtvis är ett med universell själv , visa sig, och du börjar att välja att tänka och agera annorlunda och mer i enlighet med den plan de åtta lemmar anges .
Några exempel jag kan ge skulle plötsligt känna på kant med yoga på en PVC- matta . Detta är inte att säga att detta är fel , helt enkelt att det skulle kännas mer etiskt och i linje med den verkliga kärnan i ahimsa att träna yoga på ett mer miljövänligt material såsom bomull , naturgummi eller TPE .
Att vilja sluta röka eller andra dåliga vanor som över att äta eller dricka alkohol kan ske helt naturligt genom att praktisera yoga .
Som kan välja en mer sattvic ( ren ) diet , omge sig med mer fredliga stimuli och aktiviteter och välja vänner och situationer som är mer i enlighet med ditt högre jag .
Naturligtvis någon förändring bör tillåtas att ske naturligt som bara försöker tvinga ett nytt sätt att tänka eller vara blir en paradox i sig själv .
Med tiden blir yoga en livsstil snarare än bara en praktik på mattan .
Pratyahara ( tillbakadragande av sinnena ) , Dharana ( koncentration ) och dhyana ( meditation ) brukar hända unisont . När vi fokuserar på ett objekt utan distraktion vi är engagerade i dharana och pratyahara sker automatiskt , är vi sedan utföra dhyana .
Under det fysiska av yoga vi fokuserar på andningen och kan sägas vara att utföra en rörelse meditation .
Även i huvudsak då , yoga och dhyana kan betraktas som en av samma sak , det fysiska utövandet av yoga förbereder vårt sinne för meditation , asanas renar kroppen och lugnar sinnet och efter pranayama i slutet av en praxis dhyana naturligt följer .
Dhyana kan också praktiseras när som helst genom att helt enkelt föra din medvetenhet till nuet och fokusera på ett objekt .
I vårt dagliga liv kan vi tillämpa dharana och dhyana till våra handlingar , både i tanke och handling .
Genom att fokusera utan distraktion på bara en sak det är möjligt att utföra en serie av mini meditationer som leder till ökad kreativitet och klarhet i sinnet .
Detta kan tillämpas på allt från att sitta i parken och fokusera på ett träd , titta som det gungar i vinden helt fördjupat dig i trädet , dess färg och form, till den enkla uppgiften att göra en kopp te . Ta med din medvetenhet till det ögonblick du är i och fördjupa dig i den. Andas in och njut av doften av te , observera varje handling du gör när det händer .
Oavsett i vilken väljer du att fokusera på att helt enkelt följa som om du är din egen tyst vittne , utan tanke eller dom , att vara medveten om varje ögonblick och handling när de uppstår .
Genom att föra medvetandet till något så enkelt som du tillämpa principerna om yoga i ditt dagliga liv och som du gör detta i många situationer du kommer att finna det lättare att bli mer medveten om dina tankar och handlingar , att göra mer positiva val möjligt .
Förändring sker inte över en natt utan att förstå hur de åtta delar av yoga kan bli en naturlig del av ditt liv Jag tänker på orden i den stora TKV Desikachar i sin bok , The Heart of Yoga , " på vägen av yoga alla åtta aspekter utvecklas parallellt och på ett sammanhängande sätt " .
Till exempel genom asana och pranayama som vi kan komma att känna saucha och tapas , blir friskare genom rengöring och avgiftning vårt sinne och kropp .
Med tiden under asana , sker pratyahara , vilket leder till dharana och dhyana och genom dharana och dhyana vi kan lära känna svadhyaya och ishvarapranidhana , vårda en djupare relation med oss själva och högre världarna av medvetande .
Att uppnå samadhi , som betyder lycka , är målet för yoga , då efter att ha fokuserat på något utan distraktion vi förstår det fullt ut och vi blir ett med det .
Utöva yoga i vårt dagliga liv leder till självförverkligande och enhet med universella medvetandet .
I slutändan , yoga utanför mattan ger oss större frid och lycka i vilket resulterar i ett lyckligare , friskare och mer meningsfullt liv .
Om vi antar ett bättre sätt att vara detta har en dominoeffekt som strålar ut till andra som påverkar positivt på livet för dem omkring oss , vår familj, vänner och människor vi kommer i kontakt med .
Kom ihåg att du inte behöver förbättra eller förändra sig själv på något sätt att hitta denna nya för att vara , är det redan rätt där inom dig . Du behöver bara söka denna större högre jag som verkligen vem du egentligen är .
Yoga är både den öppna dörren och resan bjuder in dig att upptäcka din sanna jag och gör det möjligt för dig att förverkliga din fulla potential . Längs vägen förbi konditione , vanor och sätt att vara som inte tjänar dig och inte är i linje med ditt högre jag kommer naturligt och enkelt falla bort .
För att bli en yogi är att leva ett fullvärdigt liv med yoga på och utanför mattan .
Som den stora legendariska yogin Sri K Pattabhi Jois säger " Öva, öva och allt är på väg . "